Op theevisite in Ella

25 januari 2018 - Ella, Sri Lanka

Dinsdag 23 januari 2018.
Vandaag vertrekken we naar Ella (spreek uit El-lûh). De afstand is 169 km over veelal bochtige wegen. We gaan met de mini-van van het Seyara Holiday Resort. Een comfortabele manier van reizen. Onderweg, vlak nadat we zijn vertrokken, stoppen we bij een Boeddhistisch kapelletje langs de weg. De chauffeur stapt even uit om daar de zegen over deze rit af te roepen. Dat is trouwens geen overbodige luxe met het Sri Lankaanse verkeer. Je weet maar nooit…
Het wordt een prachtige tocht. Vooral de laatste 50 km. Met links en rechts van de weg bergen, rijstvelden en theeplantages. We genieten.
Ons reisdoel is Ella's Edge Resort. Omdat Ella zo hoog ligt, 1041 meter, hebben we hier weinig last van vliegen en muggen en is het er heerlijk koel. Onze kamers zijn prima. Die van Yvonne en Ton zo nieuw dat ze er de eerste gasten zijn. De airco die er hoort te hangen, moet nog arriveren.
Yvonne, Bert en Walter gaan een oude kennis van Walter opzoeken in de Beauty Mount Tourist Inn. Walter en Hélène hebben Nimali vijfentwintig jaar geleden voor het eerst hier op Sri Lanka ontmoet. Het was een grote verrassing voor haar om Walter weer te zien. Morgenavond gaan we bij haar eten.
Iets waar we aan moesten wennen, was de de manier waarop de Sri Lankanen ja 'schudden'.
Ze bevestigen iets door heel sierlijk met hun hoofd heen en weer te gaan. Bert werd daardoor op het verkeerde been gezet. Hij vroeg een Sri Lankaans gezin of hij een foto van hen mocht maken en toen ze 'ja' schudden, dacht hij dat het niet mocht en liep weg, het gezin verbaasd achterlatend. Ik zal proberen iemand van ons zo gek te krijgen om een demonstratie van het ja-schudden te geven. Die video zetten we dan op ons reisblog. Tot zover de culturele dagsluiting.

Woensdag 24 januari 2018.
Ella is heel veel toeristischer geworden in vergelijking met vier jaar geleden. En dientengevolge veel duurder. De straten en horecagelegenheden zijn nu druk bevolkt met toeristen. Eenvoudig te herkennen aan rugzakken, witte harige benen en baseballpetten of zonnehoedjes.
Vandaag is ook de dag dat we Rosemarie opnieuw ontmoeten. De Belgische vriendin van Walter die met hetzelfde vliegtuig als wij naar Sri Lanka is gekomen. Walter heeft haar bij een vorig bezoek ontmoet en ze hebben steeds contact gehouden. Ze heeft helaas iets verkeerds gegeten en kan niet met ons mee maar gaat naar haar kamer om wat op te knappen.
We besluiten om een bezoek te brengen aan de Halpé Teafactory. Het kost enige moeite om twee tuk tuks te vinden die ons daar voor een redelijk bedrag heen willen brengen. Maar het lukt Walter om dat via Nimali te regelen.
De weg steil naar boven gaat over een hobbelig zandpad dicht langs diepe ravijnen. Niet echt leuk voor passagiers met hoogtevrees.
Aangekomen bij de factory,  worden wij – VISITORS – vier trappen omhoog gedirigeerd. Als we boven zijn aangekomen in een soort gigantische theewinkel, blijkt dat er die dag geen productie meer is en er dus helemaal niets te zien is. Wel een beetje teleurgesteld hebben we toen maar thee voor thuis gekocht en zijn we alle trappen weer afgedaald.
Op naar de volgende bestemming: de Nine Arch Bridge. Negen bogen gebouwd in 1921. Er is geen beton of betonijzer aan te pas gekomen. Er overheen loopt de treinbaan van en naar Ella.
De weg er naartoe is zo mogelijk nog rottiger dan die naar de teafactory, maar het is wel de moeite waard. Yvonne en Bert dalen met ware doodsverachting naar beneden af terwijl Walter en Ton de zaken vanaf boven goed in de gaten blijven houden.
De weg terug is zo bochtig en vooral steil, dat de tuk tuks het niet meer trekken en wij moeten uitstappen om een stuk bergopwaarts te wandelen.
Terug in Ella maakt Yvonne van de gelegenheid gebruik om zich te laten masseren.
Om halfzes worden we bij Nimali verwacht. Yvonne en Walter helpen haar bij het bereiden van de maaltijd. Bert en Ton klimmen nóg verder naar boven om te kijken in welke kamer Walter, een paar jaar geleden, een tijd heeft gebivakkeerd.
De maaltijd is volgens Yvonne de lekkerste die we tot nu toe hebben gehad. Maar dat kan zijn ingegeven door het feit dat ze zelf aan de bereiding heeft bijgedragen.

1. Janine:
    25 januari 2018
    Klinkt weer geweldig! Liefs x
  2. Jan Jansen:
    26 januari 2018
    Wederom prachtige foto's en een kleurrijk reisverslag. Compliment hoor! Have fun!
  3. Christel:
    26 januari 2018
    Tja,je moet het maar weten ja-schudden🤣