Met grote passen naar Anuradhapura

18 januari 2018 - Anuradhapura, Sri Lanka

Elke keer zijn we weer benieuwd naar jullie reacties op ons verslag en de foto’s. Stimulerend om de WiFi aan de praat te krijgen of houden...

Ook vandaag gaan we op pad met onze vriend Rajeev in zijn taxi. We wurmen ons weer in zijn TATA nano en gaan op weg naar de Causeway, een dam die Jaffna verbindt met het dichtstbijzijnde eilandje Kayts.

Het verkeer in Sri Lanka is steeds weer een belevenis: op buschauffeurs na is iedereen een heer in het verkeer, de verschillende weggebruikers gunnen elkaar de ruimte (zie video en foto). Stoepen zijn er niet, het is een chaos van voetgangers, fietsers, scooters, brommertjes, heel veel motors, tuk tuks, auto’s, bussen en vrachtwagens. En niet te vergeten de honden en koeien. Die laatsten zijn hier heilig, dus iedereen rijdt er gewoon omheen of stopt om ze erdoor te laten. En het is natuurlijk links rijden geblazen.

Op de dam wemelt het van de vogels waar we foto’s van proberen te maken. Maar de meesten kiezen het hazepad(?) als ze ons zien...
Omdat we iets willen drinken brengt Rajeev ons over een verschrikkelijk slechte weg naar een ‘Beach Resort’. We kijken naar een handjevol badende Sri Lankaanse kinderen die met autobinnenbanden spelen.

Terug in Jaffna gaan Ton en Walter nog maar eens het uitzicht vanaf het dakterras van het Sea Wings hotel bewonderen. Yvonne en Bert gaan de stad verkennen en op zoek naar een eethuisje.

In het guesthouse zijn in de tuin de kleine eekhoorntjes - die je hier overal ziet - bezig een sneetje (eekhoorn)brood uit de afvalbak te halen (video). Ze zijn razendsnel en maken bij dreigend gevaar een hoog piepend geluid om hun maatjes te waarschuwen. Leuk schouwspel.

Op woensdag, 17 januari, vertrekken we naar Anuradhapura. Dat ligt zo’n 200 kilometer zuidelijker – vier uur rijden. We hebben Rajeev gevraagd om een iets grotere auto, en om onderweg bij de Elephant Pass te stoppen. De Elephant Pass ligt op een smal deel van het schiereiland en is een herdenkingsmonument. Het verhaalt van de oorlog tussen de Tamil Tijgers uit het noorden en het Sri Lankaanse leger. De Tamil Tijgers werden uiteindelijk verslagen (2009). De gevolgen van deze oorlog zijn nog overal te zien. De watertoren – zie foto – was een uitzichtspunt van de Tamil Tijgers en werd daarom gebombardeerd.

Het kost nog even wat moeite om guesthouse Villu Villa te bereiken. Rajeev neemt een shortcut en dat kost hem bijna de onderkant van de Toyota. We eten - heerlijk- op locatie.

1. Karien:
    18 januari 2018
    Super om jullie verhalen te lezen! ❤️
  2. Ryan:
    18 januari 2018
    Heerlijk om zo met jullie mee op reis te zijn. Jaffna klinkt als een hele belevenis. Dikke kussen uit stormachtig NL
  3. Bas:
    18 januari 2018
    Leuk om te lezen en de foto's te zien. Je snap wel dat er gewoon een krat bier op het dakterras staat hè? Van het uitzicht genieten, hahaha! ;-)
  4. Ton:
    18 januari 2018
    Beste Bas, die krat had oom Walter nodig om goede panoramafoto's van het prachtige uitzicht te maken. De ballustrade was erg hoog.
  5. Bert en Inge:
    18 januari 2018
    Hoi lieve vakantiegangers, wij genieten van jullie avonturen!
    Hier is de code rood gegeven voor de weersomstandigheden.
    Windstoten tot 130 km per uur!
    Het vlieg, trein, en gedeeltelijk tramverkeer ligt stil.
    Grote ravage op de wegen, in de Rotterdamse haven vallen 7 hoog gestapelde containers om.
    Ik zie jullie al glimlachen, geniet heerlijk van jullie vooral, warme vakantie!
  6. Louisa de Wit:
    18 januari 2018
    Ik proef dat de sfeer opperbest is! Dat hoort zo bij een leuke vakantie. Top! Geniet vooral. Gr. Louisa en een poot van MMB en 2 logees, Patty en Amir
  7. Rick:
    18 januari 2018
    Echt mooi daar en wat een drukte op de weg!
    Mooie foto,s en alweer lekker aan het eten.
    Volgens mij is het echt genieten!!
    Heel leuk om met jullie mee te kijken,liefs uit Grave.
  8. Janine:
    18 januari 2018
    Klinkt allemaal geweldig en wat een prachtige foto’s! X
  9. Rein:
    19 januari 2018
    Leuk om jullie reis, via foto's en filmpjes, zo mee te mogen maken. Zelfs de capriolen die jullie, misschien soms ongewild, maken. Groetjes Rein en Elly
  10. Yvonne, Ton, Bert, Walter:
    19 januari 2018
    Hoi, Rein en Elly. Wij halen zoveel capriolen uit, dat we niet eens weten welke jullie bedoelen. Kunnen jullie ons een tipje van de sluier oplichten??